Tuesday 11 November 2014

Tips Anak Pandai Mengira Seawal 2 tahun. Anakku Sumber Inspirasiku

Bismillah...
Salam semua...anak anak adalah anugerah yang paling berharga yang tiada tandingannya.Kita sanggup berkorban apa sahaja untuk anak.Biarpun penat serta letih, kerana anak kita sanggup.

Saya mempunyai anak perempuan bernama Nur Khaira Aryssa bt Sahrin.Yang lahir pada 20.Jun2012. Perkembangan Khaira sekarang, dia sudah pandai mengira dalam bahasa melayu dan Inggeris. Alhamdulillah memang  bersyukur sangat.



Terdapat banyak tip yang boleh kita amalkan untuk anak-anak. Antara tip saya lakukan ialah;


1. Amalkan makan kismis

Khaira memang penggemar kismis. Terutama kismis minda Ustaz Ismail Kamus.Khasiat kismis sangat banyak. Ianya dapat menajamkan pemikiran selain dari membantu mereka yang ingin menghafal alQuran.




Kismis adalah buah kering yang paling kaya dengan nutrisi di dunia. 
  • bebas kolesterol, rendah sodium dan bebas lemak. Ia menawarkan nutrisi yang diperlukan tubuh termasuk vitamin, mineral, zat besi, serat dan kalsium,” nukil artikel itu.
  • Kismis mengandungi kadar gula yang tinggi tetapi gula fruktosa adalah gula semula jadi yang dipanggil gula ringkas. Ia mudah diproses untuk menjadi tenaga.
  • Walaupun kering, kismis juga dikategorikan sebagai salah satu buah-buahan yang kaya dengan antioksida selain prun dan aprikot. Oleh itu, kismis turut berfungsi sebagai agen untuk melindungi tubuh daripada radikal bebas. Snek ini menawarkan pelbagai khasiat lain termasuklah sumber tenaga, tulang yang sihat bagi wanita, kesihatan gigi dan memperbaiki daya penglihatan


2. Buat aktiviti mengira bersama-sama setiap hari berulang ulang

Biasanya saya akan menyanyi lagu 1,2,3 berulang-ulang setiap hari..Didalam kereta, di atas tilam, di taman permainan..semuanya saya akan ulang dan ulang. Kanak-Kanak seawal 1tahun sudah pandai meniru gaya orang sekeliling mereka. Jadi mudah kita ajarkan pada mereka pada usia ini. Kemudian saya juga guna kemudahan Galaxy tab dengan men'download' aplikasi yang membolehkan khaira belajar mengira.


3. Beli pelekat magnet nombor 1,2,3

Pelekat ni saya beli kat pasar malam je..murah rm3..murahkan...boleh susun kan nombor ni ikut susunan sambil sebut dan saya suruh khaira pegang.Supaya dia boleh rasa bentuk nombor tu macam mana. Atau kita boleh ajarkan warna kepada anak kita mengikut warna pelekat magnet tu.

Sekarang kalau saya ambil nombor 4, dia da boleh cakap "Four".Alhamdulillah.




4. Amalkan surah Al Insyirah

Surah ni saya akan bacakan kemudian ditiupkan ke ubun-ubun khaira. Surah yang boleh melembutkan hati anak kita serta menjadikan anak kita seorang yang mendengar kata, pintar, bijak dan sihat. Inshaallah atas izin Allah. Boleh amalkan juga membaca surah Alfatihah dan Ayat Kursi.





4. Beri Supplemen terbaik untuk anak

Jika inginkan anak yang cukup nutrisi, cergas, pintar, aktif,  ibu bapa boleh memberikan supplemen yang membantu pertumbuhan otak serta tumbesaran anak. Saya berikan Si JUARA saya Mealshake Shaklee yang sangat baik. Sedap pun sedap...rasa vanilla...Selera khaira pun bagus..tak perlulah nak kejar satu kampung kalo time makan..dia yang akan minta untuk makan.Apa saja untuk mu Khaira.  





APA KANDUNGAN MEAL SHAKE?


1) Glisemik indek rendah untuk mengekalkan tenaga sepanjang hari. G.I yang rendah juga membuat anak berasa cepat kenyang dan tidak mudah lapar
2) Protein yang lengkap dengan 9 amino acids yang mana penting untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu badan
3) Vitamin A, C dan E yang mana merupakan antioksidan yang membantu mengekalkan kesihatan kulit dan membaiki sel-sel badan
4) Serat yang membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit
5) Vitamin B yang membantu mengekalkan fokus dan perhatian serta memelihara kesihatan sistem saraf
6) Sodium dan Magnesium membantu keseimbangan cecair dalam badan agar kanak-kanak tidak mudah berasa letih
7) Kalsium dan Vitamin D yang membantu kesihatan dan perkembangan tulang
8) Iron dan B12 yang penting dalam pembinaan sel-sel darah merah
9) Vitamin A yang membantu kesihatan mata. Sangat sesuai buat kanak-kanak yang mempunyai masalah rabun mata
10) Vitamin C yang penting dalam kesihatan gusi, gigi dan kulit serta menentang infeksi kuman

Jadi apa tunggu lagi..jom dapatkan mealshake dari saya satu...Tak rugi melabur untuk anak anda sekarang..betul tak?
Ok..itu antara tip yang tak seberapa dari saya yang saya boleh kongsikan..tp banyak lagi sebenarnya...terpulang pada kita sebagai ibu bapa untuk guna kaedah yang mana.

Sekian dari saya




Doa mama:
YAALLAH Engkau jadikanlah anakku nur khaira aryssa anak yang solehah ,yang berakhlak mulia, yang mentaati ajaranmu, yang fasih lidahnya membaca ayat suci Alquran, yang memtaati kedua ibubapanya dan menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara,Amin .


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya:
Abied Zainal

♥ sms/whatsApp: 019-3831524
♥ Emel : nbaizurazainal@gmail.com /sahrin84@yahoo.com.my
♥ Fb: Abied zainal

COD sekitar Shah Alam, Jln Kebun, Kota Kemuning, Bukit Naga, Teluk Panglima Garang

POS laju seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak

No comments:

Post a Comment