Monday, 15 December 2014

Alfafa Complex | Jamu Moden Pilihan Wanita NO1

Bismillah..


Alfafa Complex Shaklee adalah Formula Shaklee Signature yang telah dibangunkan oleh Dr Saklee pada tahun 1950 an. Diperbuat dari daun alfafa yang bermutu tinggi yang ditanam secara organik di California yang ditanam tanpa pestisid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia.

Ia digelar 'Raja Tumbuhan' kerana khasiatnya yang sangat banyak untuk tubuh badan.



Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrient. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Alfalfa Shaklee adalah BERBEZA dengan jenama lain yang ada dipasaran.

Cuba lihat akar alfafa? Dalam kan....

Daun Alfafa hanya akan dituai setelah ianya mencapai kematangan iaitu daunnya kaya dengan klorofil. Daun yang sudah dituai akan dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung didalamnya. Bahagian lain yang tidak penting akan dilupuskan.

Daun-daun yang sudah kering akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dijadikan tablet. Kesemua proses ini dikawal ketat dengan dan dijaga dengan teliti oleh pihak pengawasan Shaklee.

Apa khasiat-khasiat Raja Tumbuhan ni ??

Khasiat untuk semua orang:
    • Melegakan sakit sendi dan sakit belakang
    • Menghilangkan kelesuan dan tekanan
    • Merawat arthritis
    • Membantu mengatasi masalah allergi dan ekzema (jika bayi ekzema, ibu boleh amalkan Alfalfa & khasiatnya bayi dapat melalui susu ibu)
    • Mengatasi masalah asthma
    • Mencuci usus untuk tujuan membuang toksin dalam badan (detox)
    • Mencuci buah pinggang & merawat kencing kotor
    • Meneutralkan asid dalam badan
    • Melancarkan sistem penghadaman & pencernaan
    • Menyingkirkan lemak dan kolestrol dalam badan (sesuai untuk yang nak kuruskan badan)
    • Meningkatkan stamina para suami
    • Sebagai pelawas & mengatasi masalah sembelit
    • Membuang angin dalam badan
    • Mengatasi masalah badan dan nafas berbau
Khasiat untuk wanita:
  • Merawat keputihan yang di alami oleh wanita. Keputihan yang teruk boleh menjejaskan kebersihan kawasan miss'V' wanita dan mengeluarkan bau. 
  • Mengurangkan simptom PMS
  • Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita)
  • Berfungsi sebagai kacip Fatimah bertindak sebagai perapat untuk mengembalikan hubungan hangat suami isteri 
  • Paling terkenal adalah sebagai milk-booster membantu ibu dalam menggalakkan pengeluaran susu ibu dan melancarkan penyusuan 
  • Membesar dan menegangkan payudara
Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya:
Abied Zainal

♥ sms/whatsApp: 019-3831524
♥ Emel : nbaizurazainal@gmail.com /sahrin84@yahoo.com.my
♥ Fb: Abied zainal

COD sekitar Shah Alam, Jln Kebun, Kota Kemuning, Bukit Naga, Teluk Panglima Garang



POS laju seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak

Vitalea Shaklee| Kekal Bertenaga Sepanjang Hari

*Vita-lea Shaklee adalah multi vitamin dan mineral pertama dicipta didunia.

*Dahulunya dikenali sebagai ' vitalize mineral ' dan disingkatkan kepada 'vita min' dan perkataan vitamin yang disebut-sebut kini asalnya dari Shaklee.

*Peningkatan teknologi telah mengubah bentuknya dari cecair (100tahun dahulu) kepada bentuk tablet yang dikenali vita-lea.

Keistimewaan Vita-lea Shaklee

1) Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak dari buah dan sayur
2) Mengandungi 12 vitamin dan 7 mineral penting seperti yang disarankan RDA
3)Tablet vita-lea disaluti dengan serbuk nutrisi- spirulina
4)Tablet vita-lea juga adalah paling pantas larut dalam air dan juga tubuh manusia
5)Mineral yang terkandung didalamnya mudah berintegrasi dengan protin untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil
6)Ujian klinikal telah membuktikan pengambilan vita-lea selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%
7)Mendapat pengikhtirafan:
*Dipilih oleh Center of Science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTIVITAMIN didalam Public Interest pada tahun 2000

Dasyat betul vitalea ni..kalau da bermutu tinggi tu of kos la dapat pengikhtirafan..ye tak?jadi, tak yah ragu  dengan khasiat vitalea.




Perbezaan gambar diatas  menunjukkan vitalea adalah paling pantas larut dalam air berbanding jenama 'X'

Manfaat utama Vitalea kepada kita:

1)Penambah tenaga yang berkesan 
Membantu memberi tenaga untuk kecergasan tubuh dan kecerdasan mental


2)Pelengkap nutrisi
Amalan diet yang tidak seimbang menjadikan kita kekurangan pelbagai vitamin dan mineral. Jadi, Vitalea adalah pilihan terbaik melengkapkan nutrisi harian.

3)Lebih fokus
Membantu sistem memori sekaligus memberi fokus dalam aspek pembelajaran mahupun tugas seharian

4)Metabolisma
Sangat membantu dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan

5)Elemen penting pada tubuh
Menyediakan asas nutrisi,memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, mrmbantu pertumbuhan rambut, kuku, kulit dan hormon

6)Melindungi organ
Melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati





Jom kita lihat apa pula nutrisi pada vitalea Shaklee ni.


Fakta Nutrisi didalam Sebiji Vitalea



Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya:
Abied Zainal

♥ sms/whatsApp: 019-3831524
♥ Emel : nbaizurazainal@gmail.com /sahrin84@yahoo.com.my
♥ Fb: Abied zainal

COD sekitar Shah Alam, Jln Kebun, Kota Kemuning, Bukit Naga, Teluk Panglima Garang

POS laju seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak

Monday, 8 December 2014

Siapakah orang yang paling sibuk didunia??

Siapakah orang yang sibuk?..
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s



Siapakah orang yang manis senyumanya?..
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil 
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?..
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?..
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?..
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...


Siapakah orang yang paling cantik?..
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Heliza adalah ikon muslimah yang boleh dicontohi


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?..
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?.. 
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya...


Siapakah orang yang mempunyai akal?.. 
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Siapakah org yg KEDEKUT? 
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang mesej ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada orang lain..

Marilah kita ambil pengajaran daripadanya..

Jom ubah diri kita..pasti Allah akan membantu mengerakkan hati kita..


12 Amalan Pembuka Pintu Rezeki

Rezeki itu semuanya datang dari Allah.

Rezeki keluarga bahagia
Rezeki anak
Rezeki kerja
Rezeki kawin
Rezeki rumah besar
Dan
Semua rezeki

Jangan pernah meninggi diri...bersyukur pada apa yang kita perolehi

Jom amalkan 12 perkara ni.

Vitamin C Shaklee | Paling Laris Untuk Yang Nak Kulit Cantik

Bismillah..
Tak payah nak cerita panjang.. vitamin C shaklee ni memang sangat laris tau disebabkan harga yang berbaloi serta kesan yang superbb...yang da cuba mesti dah angguk-angguk baca ni.

Biodata VITAMIN C SHAKLEE
Nama penuh; Sustained Release Vita C
Persamaan: Sebiji vita c shaklee = 7 biji buah oren
Ada yang mampu makan 7 biji oren sekali gus??..



  • Keistimewaan Vitamin C Shaklee berbanding jenama lain:

  • * Vitamin C ini adalah pertama yang semulajadi dan bertindak secara ‘Sustained release’, berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh selama 24 jam.

  • * Rumusan unik (Sustained Release) ini membenarkan pelepasan vitamin c secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.

  • * Satu tablet membekalkan 500mg vitamin C iaitu bersamaan 7biji setengah oren.

  • * Membekalkan ‘Bioflavonoid’ dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg
  • (Bioflavonoids adalah antioksidant dalam citrus yang bekerja untuk meningkatkan keberkesanan dan penyerapan vitamin C)

  • * Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan dan kemudiannya dilepaskan kedalam system tubuh secara perlahan mengikut keperluan.

Kesan akibat kekurangan Vitamin C :
  • Mudah selsema / bersin
  • Mudah tertekandan stress
  • Sering letih dan lemah
  • Mudah dijangkiti penyakit
  • Kulit kelihatan sangat kering dan bersisik, tapak kaki keras dan kasar
  • Luka lambat sembuh
  • Wajah nampak tua dari usia sebenar (Vitamin C penting utk pembentukan kolagen)
  • Kerap mendapat ulser mulut
  • Mudah demam / antibodi tak kuat
  • Sistem imun badan kurang
  • Gusi berdarah
  • Salur darah mengecil
  • Sering sakit sendi
  • Terlalu kurus (bukan kurus yang sihat tp kurus yang tak sihat, lemah dan kusam)
Kesan kekurangan vitamin


15 Manfaat Vitamin C kepada kesihatan kita:

  • 1) Membentuk kolagen - Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan.  Kekurangan kolagen menyebabkan kulit kusam dan tidak bermaya. Kolagen melembapkan kulit dari dalam dan mengurangkan kedutan dan tanda penuaan.

  • 2) Melindungi badan dari jangkitan penyakit - Vitamin C boleh meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan badan kita juga terpelihara dari bakteria, virus dan jangkitan.

  • 3) Bertindak sebagai anti-histamin yang berkesan - Vitamin C mengurangkan simptom demam dan mengurangkan kesan tidak baik dari demam seperti sakit-sakit badan, selsema dan resdung. Vitamin C juga mengawal alergi yang menyebabkan demam.

  • 4) Bertindak sebagai anti-oksida yang sangat hebat - sangat berkesan dalam melindungi badan dari radikal bebas yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan strok.

5) Peningkatan sistem imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma.

6) Mencantikkan kulit - Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu kita mendapatkan kulit yang cantik menawan, cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.

  • 7) Memperbaiki simptom pendarahan - Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

8) Merendahkan tekanan darah tinggimengurangkan kebarangkalian terkena penyakit tekanan darah tinggi dan juga masalah kesihatan yang menyebabkan tekanan darah tinggi.

9) Memerangi kanser - Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.

10) Terbukti membantu untuk kurus dan mengekalkan berat idealPakar nutrisi biasanya memasukkan diet makanan tinggi Vitamin C dalam jadual pemakanan kerana terdapat kajian yang menunjukkan makanan yang kaya dengan Vitamin C boleh mengurangkan berat badan. Para doktor mendapati dengan makan makanan yang kaya vitamin C boleh merendahkan paras insulin, disamping menyimpan gula dan menukarkannya kepada lemak, insulin juga digunakan sebagai bahan bakar untuk kurangkan berat badan.

  • 11) Memperbaiki Insomnia - Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan.

  • 12) Mengekalkan kolestrol sihat - ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

13) Menghalang katarakKekurangan Vitamin C boleh menyebabkan katarak, di mana kanta mata menjadi lebih legap, menyebabkan penglihatan kabur dan boleh jadi buta dikalangan orang dewasa. Pengambilan dos Vitamin C yang tinggi boleh menghalang katarak dan meningkatkan aliran darah ke mata. 1000mg Vitamin C sehari boleh mengelak katarak dan mempertingkatkan penglihatan.

14) Menghalang terkena sakit jantung - Vitamin C akan menghalang radikal bebas dari merosakkan dinding arteri yang boleh menyebabkan pembentukan plak. Nutrien ini menyebabkan kolestrol teroksida, kolestrol boleh menyebabkan serangan jantung. Masalah tekanan darah tinggi juga boleh diatasi dengan Vitamin C (antara cara yang paling murah menghalang penyakit jantung dan strok)

15) Membantu pesakit diabetesVitamin C mengawal paras gula dan mengurangkan risiko diabetes dan memulihkan simptom sedia ada. Makan Vitamin C boleh menghalang glukosa dalam sel badan dan mengawal komplikasi diabetes.


Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya:
Abied Zainal


♥ sms/whatsApp: 019-3831524
♥ Emel : nbaizurazainal@gmail.com /sahrin84@yahoo.com.my
♥ Fb: Abied zainal

COD sekitar Shah Alam, Jln Kebun, Kota Kemuning, Bukit Naga, Teluk Panglima Garang

POS laju seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak


Friday, 5 December 2014

Apa itu Glycemic Index (GI)?

Glycemic Index (GI) merupakan tahap pengukuran kualiti untuk karbohidrat dalam sesebuah makanan.

Ia menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula atau glukosa dalam darah.

GI tinggi akan menyebabkan paras glukosa dalam darah meningkat dengan cepat

GI rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan dan teratur sambil membebaskan glukosa ke dalam sistem badan kita pada kadar yang terkawal. 

Carta diatas menunjukkkan perbandingan paras peningkatan dan penurunan paras glukosa bagi makanan berasaskan protein soya segera, ESP dan makanan berasaskan karbohidrat sahaja.

Mengambil karbohidrat dengan GI yang tinggi akan menyebabkan peningkatan drastik pada 30 minit pertama dalam paras glukosa darah. Tenaga dibebaskan dengan cepat, namun paras glukosa juga akhirnya menurun dengan cepat menyebabkan kita kembali lapar dan perlu makan semula. Ini mendorong kita untuk makan lebih banyak.

Contoh makanan tinggi GI: nasi putih/roti putih/macaroni dan cheese

Mengambil makanan GI rendah pula membantu mengimbangi paras glukosa dalam darah. Ini menyebabkan tenaga dibebaskan perlahan-lahan dan ini sangat membantu kita untuk kekal bertenagaRasa kenyang lebih lama dan menyebabkan kita tidak berasa perlu untuk makan lebih banyak.

Contoh makanan rendah GI: yogurt rendah lemak, nasi perang

Kelebihan makanan yang mempunyai GI yang rendah:

1. Makanan yang mempunyai GI yang rendah merupakan pilihan yang bijak bagi mereka yang sedang menurunkan berat badan dan mereka yang berpuasa kerana ia membuatkan kita berasa kenyang lebih lama. 

2. Makanan rendah GI memberikan kita fokus dan mengelakkan kita daripada mengantuk terutama selepas makan tengahari. Ini kerana kadar glukos yang stabil dalam darah mengekalkan tenaga lebih lama setelah makan dan mengelakkan rasa mengantuk.

3. Makanan rendah GI juga membantu menstabilkan paras gula dalam darah. Terutamanya pesakit kencing manis, sangat digalakkan.

4. Mengambil makanan GI rendah membantu mengimbangi paras glukosa dalam darah. Ini menyebabkan tenaga dibebaskan perlahan-lahan dan ini sangat membantu kita untuk kekal bertenaga dalam melakukan tugas seharian.

4. Pengambilan makanan rendah GI dapat membantu mengurangkan kolestrol. Ini berita baik untuk mereka yang nak dapatkan berat badan yang ideal.



Contoh makanan mengikut klisifikasi GI



Kalau kita lihat carta kat atas ni, ESP Shaklee mempunyai G1 rendah iaitu 39 (lebih kurang sama dengan buah epal).

Amat penting bagi pesakit kencing manis agar mereka mengawal paras gula mereka melalui pemakanan ini kerana ia akan turut memberi kesan kepada kualiti hidup dan juga jangka hayat pesakit. 

Jika paras gula dalam darah tidak terkawal dalam tempoh yang agak lama, ia mungkin akan menyebabkan pelbagai komplikasi penyakit lain seperti Diabetik neuropati atau kerosakan saraf, hilang daya penglihatan, buah pinggang rosak dan juga hilang deria rasa pada kaki dan tangan.





Apa itu Asid Amino Perlu


APA ITU ASID AMINO


Asid amino adalah kimia protein blok binaan dan boleh dipanggil blok binaan untuk kehidupan. Tubuh kita dibangunkan oleh blok-blok binaan ini. Secara struktur, badan anda terutamanya boleh terjejas oleh protein yang dibangunkan daripada asid amino. Dari dua puluh asid amino, badan mengeluarkan lebih daripada 50,000 jenis protein yang memainkan peranan penting dalam badan kita. Asid amino yang menyumbang kepada kesihatan sistem saraf, struktur otot, pengeluaran hormon, organ-organ penting dan struktur sel. Ia benar-benar penting untuk kesihatan.

Jika anda tidak mendapat asid amino yang cukup dalam diet anda, kesihatan anda boleh terjejas. Asid amino penting yang rendah dikaitkan dengan gejala seperti keresahan, penumpuan yang lemah, keletihan, kemurungan, dan ketidakseimbangan hormon.

Asid amino boleh dipecahkan kepada 2 kumpulan: 

Asid amino yang perlu tidak dapat dihasilkan oleh badan, jadi kita perlu ambil melalui pemakanan. Asid amino yang tidak perlu pula ialah boleh dihasilkan oleh badan jika bahan yang sesuai disediakan.

Berbeza dengan asid amino tidak perlu, Asid amino perlu merupakan sumber protein yang badan kita perlukan tetapi kita tidak boleh  menghasilkannya sendiri. Jadi, kita MESTI mengambil asid amino perlu ini daripada makanan seharian agar sistem badan dapat berfungsi dengan baik.

credit

Ada 9 asid amino yang diperlukan dalam badan iaitu:


1) Histidine
Histidine digunakan oleh badan untuk membina dan mengekalkan tisu yang sihat. Tahap histidine yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal yang baik.

2) Methionine
Merupakan antioksidan. Ini membantu dalam pemecahan lemak dan membantu mengurangkan degenerasi otot. Ini juga baik untuk kesihatan kulit dan kuku. 

3 )Isoleucine
Diperlukan untuk sintesis hemoglobin, unsur utama sel darah merah.

4) Leucine
Bermanfaat untuk kulit, tulang dan rangkaian penyembuhan luka. Ini mendorong hormon pertumbuhan sintesis.

5) Valine
Penting untuk pembinaan otot. Kelebihan valine pertumbuhan normal, memperbaiki rangkaian, mengatur kandungan gula darah, dan memberikan tenaga kepada tubuh.
Valin membantu merangsang sistem saraf pusat, dan diperlukan untuk fungsi mental yang normal

6) Lysine
Diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang pada anak-anak, membantu dalam penyerapan kalsium dan menjaga keseimbangan nitrogen yang penting dalam tubuh, menghasilkan antibodi, hormon, enzim, pembentukan kolagen serta pembaikan rangkaian. Lysin juga membantu tubuh menyerap kalsium, dan memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen, suatu zat yang penting untuk tulang dan rangkaian, termasuk kulit, tendon, dan tulang rawan

7) Phenylalanine
Bermanfaat bagi kesihatan sistem saraf. Ia meningkatkan memori, mengurangkan kemurungan dan meningkatkan nafsu makan.

8) Threonine
Menyeimbangkan protein dalam badan supaya tidak ada kekurangan atau banyak protein. Membina protein daripada asid amino yang membentuk tisu badan dari rambut hingga kaki. Menstabilkan paras gula dalam darah.

9) Tryptophan
Diperlukan untuk sintesis neurotransmitter serotonin. Ini membantu meringankan migrain dan kemurungan. (Makanan sumber triptofan)

****************************************************************

Secara Kesimpulannya,

Semua asid amino perlu ini melaksanakan fungsi penting dalam badan. Ia bekerja lebih baik apabila anda mengambil semua jenis asid amino, jadi ia adalah penting untuk mendapatkan pelbagai protein dalam diet anda. 

Protein dalam makanan yang mengandungi semua asid amino dipanggil protein lengkap.

****************************************************************
Jadi kat mana nak dapatkan protein lengkap ni?
Mudah sahaja...ESP Shaklee la..Mengandungi semua ke 9 asid amino perlu dalam setiap hidangan.