Monday 17 November 2014

Rawat Resdung Dengan Mudah

Tentu kita merasa tidak selesa apabila masalah resdung ini sering berlaku dan mengganggu kehidupan seharian kita.

Apa itu Resdung?

Resdung ialah radang pada saluran pernafasan dan menyebabkan jangkitan pada rongga hidung.


Keadaan ini / radang ini akan menyebabkan banyak mukus/lendir dihasilkan dan akan menyebabkan tersumbat. Maka banyaklah kuman-kuman dan bakteria berkumpul.

Secara ringkasnya

Radang dirongga hidung berlaku > mukus terhasil > kuman pun bermaharajalela

Antara punca-punca resdung


1. Alahan pada makanan, habuk dan cuaca sejuk
Ramai diantara kita yang mengalami alahan pada makanan laut seprti udang, ketam, sotong dan sebagainya. Kita akan merasa gatal serta kerap bersin apabila terkena habuk atau pun berada dalam keadaan yang sejuk. Sekiranya keadaan ini berlaku dinding hidung membengkak. Apabila lapisan ini membengkak ia akan menutup pintu sinus dan menyebabkan sukar bernafas.

2. Ketumbuhan pada hidung
Tumor ini menutup pintu rongga sinus (ostia) seperti ketumbuhan malignant (kanser di hidung).

Apabila ostia tertutup cecair daripada rongga sinus tidak dapat keluar dan bertakung. Apabila berlakunya takungan ini, bakteria akan membiak yang menyebabkan terjadinya resdung.

3. Jangkitan pada gigi geraham atas
Akar umbi gigi geraham atas berada di sinus maxilla. Apabila seseorang mengalami sakit gigi, ia akan menjangkiti akar gigi dan keluar ke sinus. Keadaan ini berlaku sekiranya gigi yang berpenyakit tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya oleh doktor gigi. Ada kalanya dalam proses mencabut gigi, akarnya terpatah dan tertinggal.

4. Mandi di tempat /kolam yang tercemar
Jika kita mandi atau terkena air kolam yang tercemar, kita terdedah dengan bakteria dan kuman yang boleh menyumbang kepada masalah resdung ini.

***************************************************************


BAHAYA  sekiranya resdung tidak dirawat. Ia boleh mengakibatkan komplikasi serius kepada kanak-kanak dan orang dewasa.


Kanak-kanak

Resdung di kalangan kanak-kanak boleh menyebabkan ia merebak ke dalam mata.
Ini mengakibatkan jangkitan sellulitis dan nanah (abses) mata. Sekiranya ia dibiarkan, ia boleh menyebabkan mata menjadi buta.

Kenapa Kanak-kanak berisiko menjadi buta?

Kerana dinding pemisah ethmoid dengan mata sangat tipis di mana sinus frontal mereka masih belum terbentuk.

Jadi nanah yang terbentuk itu akan dikeluarkan dari rongga mata.


Dewasa

Orang dewasa yang mengalami resdung pula berlainan dimana nanah dari sinus frontal tidak dapat keluar dari hidung dan akan masuk memenuhi ruang dalam otak. Dinding pemisah ini menjadi semakin tebal dan sinus frontal telah terbentuk dengan sempurna.

Keadaan ini mengakibatkan ostia (pintu rongga sinus) mudah tersumbat. Bahagian sinus maxilla merupakan kawasan yang sering dijangkiti resdung, tetapi komplikasinya amat jarang berlaku.

Ini kerana nanah tidak boleh menembusi dinding maxilla yang tebal. Namun, sekiranya nanah merebak ke dalam otak, pesakit perlu menjalani pembedahan sinus frontal dan pembedahan neurosurgery.
 

Pesakit resdung juga kan mengalami sakit tekak yang kronik dan mengalami dengkur yang amat kuat sewaktu tidur.

Jadi..
.
.
.
.
.
.
.
.

Cegahlah resdung sebelum terlambat..

Anda boleh mencuba Set Resdung Shaklee yang ternyata selamat digunakan dan berkesan kepada mereka yang menghidapi resdung.Ia terdiri daripada:


Set resdung Shaklee

 ESP


1.Alfafa
2.Sustained Release Vita C
3.Bcomplex
4.ESP(Energising Soy Protein)

1. Alfafa
Kulat/mukus adalah satu sebab berlakunya masalah resdung. Jadi alfafa bertindak sebagai anti kulat dan anti radang kepada resdung. Alfafa kaya dengan sumber klorofil yang dapat membantu mengurangkan keradangan.


2. Sustained Release Vita C
Apabila badan diserang penyakit, badan kita akan membebaskan bahan kimia yang dipanggil histamine. Histamine inilah yang menyebabkan tubuh menjadi gatal,ruam,bersin.

Jadi SR Vita C lah yang akan mengawal penghasilan histamine kerana SR Vita C ini bersifat anti-histamine yang mana kita boleh elakkan dari mengambil sebarang drug @ ubat anti histamine.

Pengambilan SR Vita c juga dapat menguatkan sistem imun tubuh dimana KESAN SAMPINGANNYA selsema cepat baik dan kalau konsisten pengambilannya susah nak selsema..Inshaallah..


3. Bcomplex
Bcomplex bertindak sebagai anti stress kepada penyakit resdung dan mengurangkan bengkak hidung setelah seharian mengalami pernafasan yang terganggu.
Didalam Bcomplex ini ada vitamin B6 yang penting dalam pemuliharaan selaput lendir.


4. ESP(Energizing Soy Protein)
Apabila seseorang mengalami resdung, pasti ia berkait dengan jerawat. Adayang mengalami masalah jerawat yang sangat kronik sehingga menjejaskan penampilan. 

ESP baik untuk hormonekacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones, fungsinya bersamaan dengan hormone wanita. Ia membantu merendahkan paras kolesterol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung

Apabila hormone anda stabil, kesemua masalah seperti allergi akan dapat diatasi secara automatik.Awet muda.

Mencegah pigmentasi-asid aminp penting untuk membina otot, kuku,rambut,darah,organ dan lain-lain. Ia juga memperbaiki masalah rambut gugur, kedutan pada kulit dan keradangan kulit.



Takutkan kalau jerawat kronik macamni?


Testimoni SET RESDUNG SHAKLEE






Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya:
Abied Zainal


♥ sms/whatsApp: 019-3831524
♥ Emel : nbaizurazainal@gmail.com /sahrin84@yahoo.com.my
♥ Fb: Abied zainal

COD sekitar Shah Alam, Jln Kebun, Kota Kemuning, Bukit Naga, Teluk Panglima Garang

POS laju seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak









No comments:

Post a Comment