Friday 5 December 2014

Apa itu Asid Amino Perlu


APA ITU ASID AMINO


Asid amino adalah kimia protein blok binaan dan boleh dipanggil blok binaan untuk kehidupan. Tubuh kita dibangunkan oleh blok-blok binaan ini. Secara struktur, badan anda terutamanya boleh terjejas oleh protein yang dibangunkan daripada asid amino. Dari dua puluh asid amino, badan mengeluarkan lebih daripada 50,000 jenis protein yang memainkan peranan penting dalam badan kita. Asid amino yang menyumbang kepada kesihatan sistem saraf, struktur otot, pengeluaran hormon, organ-organ penting dan struktur sel. Ia benar-benar penting untuk kesihatan.

Jika anda tidak mendapat asid amino yang cukup dalam diet anda, kesihatan anda boleh terjejas. Asid amino penting yang rendah dikaitkan dengan gejala seperti keresahan, penumpuan yang lemah, keletihan, kemurungan, dan ketidakseimbangan hormon.

Asid amino boleh dipecahkan kepada 2 kumpulan: 

Asid amino yang perlu tidak dapat dihasilkan oleh badan, jadi kita perlu ambil melalui pemakanan. Asid amino yang tidak perlu pula ialah boleh dihasilkan oleh badan jika bahan yang sesuai disediakan.

Berbeza dengan asid amino tidak perlu, Asid amino perlu merupakan sumber protein yang badan kita perlukan tetapi kita tidak boleh  menghasilkannya sendiri. Jadi, kita MESTI mengambil asid amino perlu ini daripada makanan seharian agar sistem badan dapat berfungsi dengan baik.

credit

Ada 9 asid amino yang diperlukan dalam badan iaitu:


1) Histidine
Histidine digunakan oleh badan untuk membina dan mengekalkan tisu yang sihat. Tahap histidine yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal yang baik.

2) Methionine
Merupakan antioksidan. Ini membantu dalam pemecahan lemak dan membantu mengurangkan degenerasi otot. Ini juga baik untuk kesihatan kulit dan kuku. 

3 )Isoleucine
Diperlukan untuk sintesis hemoglobin, unsur utama sel darah merah.

4) Leucine
Bermanfaat untuk kulit, tulang dan rangkaian penyembuhan luka. Ini mendorong hormon pertumbuhan sintesis.

5) Valine
Penting untuk pembinaan otot. Kelebihan valine pertumbuhan normal, memperbaiki rangkaian, mengatur kandungan gula darah, dan memberikan tenaga kepada tubuh.
Valin membantu merangsang sistem saraf pusat, dan diperlukan untuk fungsi mental yang normal

6) Lysine
Diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang pada anak-anak, membantu dalam penyerapan kalsium dan menjaga keseimbangan nitrogen yang penting dalam tubuh, menghasilkan antibodi, hormon, enzim, pembentukan kolagen serta pembaikan rangkaian. Lysin juga membantu tubuh menyerap kalsium, dan memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen, suatu zat yang penting untuk tulang dan rangkaian, termasuk kulit, tendon, dan tulang rawan

7) Phenylalanine
Bermanfaat bagi kesihatan sistem saraf. Ia meningkatkan memori, mengurangkan kemurungan dan meningkatkan nafsu makan.

8) Threonine
Menyeimbangkan protein dalam badan supaya tidak ada kekurangan atau banyak protein. Membina protein daripada asid amino yang membentuk tisu badan dari rambut hingga kaki. Menstabilkan paras gula dalam darah.

9) Tryptophan
Diperlukan untuk sintesis neurotransmitter serotonin. Ini membantu meringankan migrain dan kemurungan. (Makanan sumber triptofan)

****************************************************************

Secara Kesimpulannya,

Semua asid amino perlu ini melaksanakan fungsi penting dalam badan. Ia bekerja lebih baik apabila anda mengambil semua jenis asid amino, jadi ia adalah penting untuk mendapatkan pelbagai protein dalam diet anda. 

Protein dalam makanan yang mengandungi semua asid amino dipanggil protein lengkap.

****************************************************************
Jadi kat mana nak dapatkan protein lengkap ni?
Mudah sahaja...ESP Shaklee la..Mengandungi semua ke 9 asid amino perlu dalam setiap hidangan.














No comments:

Post a Comment